Hopp til innhold

Reverse Assist Radar - Økt beskyttelse for personer og gjenstander ved rygging

Det nye «Reverse Assist Radar»-systemet fra Linde Material Handling (MH) beskytter mennesker og forhindrer skade på varer og infrastruktur ved å oppdage bevegelige og stillestående gjenstander bak motvektstrucker. Hvis det er fare for en kollisjon, bremser assistansesystemet trucken veldig raskt opp. Løsningen sikrer høy produktivitet gjennom situasjonsspesifikke hendelser.

«Mer enn halvparten av alle ulykker med trucker skjer når kjøretøyet rygger», sier Fabian Zimmermann, produktsjef Safety Solutions i Linde MH, og viser til tilgjengelig statistikk og trekker oppmerksomheten mot en risiko som ofte undervurderes. En av hovedårsakene er førerens begrensede sikt bakover. "Blindsonen begynner når synsvinkelen overstiger 180 grader, og selv før dette blir ikke mennesker og gjenstander bak kjøretøyet oppfattet så godt." Linde Reverse Assist Radar er et sensorbasert system som oppdager både bevegelige og faste gjenstander som befinner seg bak trucken i dens kjørebane, og er nå tilgjengelig for å hjelpe.

En stor fordel med denne sikkerhetsløsningen er den kraftige oppbremsingen i tilfelle fare. Hvis en hindring oppdages, bremser Linde Reverse Assist Radar trucken til stillestående med en kraft på opptil 3m/s2. Bremseeffekten beregnes etter løftehøyde, kjørehastighet, styrevinkel og avstand til hindringen, slik at den alltid tilpasses hver enkelt kjøre- og faresituasjon. Ulike lysforhold påvirker ikke systemets funksjon. Hvis Reverse Assist Radar oppdager en mulig kollisjon, griper den automatisk inn og overstyrer sjåføren. "Systemet gir verdifull assistanse, spesielt i hektiske situasjoner på lageret eller når uerfarne trucksjåfører sitter bak rattet, når materiell er plassert feil og er i kjørebanen eller når sjåføren er distrahert," forklarer produktsjef Zimmermann.

Kun nødvarsel

Ved fare varsler systemet føreren med en rekke akustiske signaler. Hvis trucken er utstyrt med et valgfritt 7-tommers display, vil sjåføren i tillegg motta en visuell advarsel og bli bedt om å sjekke området bak kjøretøyet. Deteksjonsområdet er designet for å dekke den bakre bredden på trucken som standard, men kan justeres for å passe individuelle behov. "Systemet reagerer kun på hindringer i den definerte kjørebanen," fortsetter produkteksperten. For eksempel vil ikke varer eller andre gjenstander som befinner seg i et blokklager til høyre og venstre for stien få systemet til å gripe inn. Dette unngår unødvendige forstyrrelser eller avbrudd.

En annen fordel med Linde Reverse Assist Radar er at den kan kombineres med andre sikkerhetsassistanseløsninger. "For å minimere risikoen i lagermiljøet og unngå farlige situasjoner med trucker, kan det være fornuftig å kombinere ulike løsninger," forklarer Fabian Zimmermann. Disse inkluderer for eksempel Linde Front Assist Camera, som er basert på kunstig intelligens og oppdager farlige situasjoner som involverer fotgjengere når trucken beveger seg fremover og bremser kjøretøyet tilsvarende. "Vår salgsorganisasjon gir råd og støtte, fordi valg av riktig løsning alltid avhenger av den spesifikke situasjonen på stedet." Like viktig for Lindes sikkerhetsekspert er den forestående tilgjengeligheten av Linde Reverse Assist Radar som en ettermonteringsløsning.